استاد راهنما: محمد میرکمالی | دانشجو: رضا نظری هاشمی
چکیده :
از آنجائیکه هدف اصلی در مدیریت مکتبها انتقال معلومات مذهبی بود و به تبع این هدف سوادآموزی و دانشاندوزی مدنظر قرار میگرفت . لذا برمبنای این افق دید محدود مدیریت معدود افرادی ترغیب به آموختن دانش در سطح بالاتری از مکتب میشدند. فصل دوم: تاسیس دارالفنون را شاید بتوان مبدا ورود نظام آموزشی جدید و نقطه عطفی در آن دانست از جهت دیگر ایجاد این مدرسه که توسط دولت صورت گرفت ، آغاز دخالت مستقیم دولت چه از بعد مدیریتی و چه از بعد سرمایهگذاری در آموزش بود. فصل سوم: مدارس جدید: گرچه در این دوره، مدیریت آموزشی متحول گردید و رشد نسبتا" خوبی در این خصوص حاصل شد. اما بدلیل مختلف از جمله ناشایستگی حکومتهای وقت و عدم حمایت کافی از نوآوریها، آموزش نتوانست جای خود را در اجتماع پیدا کند.