استاد راهنما: علی ایرانمنش | استاد مشاور: فرید قاسملو | دانشجو: غفوره گوگ راد
چکیده :
پژوهش حاضر با عنوان " جبر پس از دارالفنون در دوران قاجار" با هدف پی بردن به این سوال که آیا دانش جبر در ایرانِ دوران قاجار – مقارن ورود دانش نوین به کشور– همچنان مانند قرون گذشته به سیر تکاملی خود ادامه داده است یا خیر، صورت گرفته است. در این پژوهش، تأثیرات دارالفنون در توسعه علوم از جمله علم ریاضی مورد بررسی قرار گرفته است. در پژوهش حاضر پرسشهایی نیز به شرح زیر مطرح و به آنها پاسخ داده شده است : مهمترین کسانی که در دوران قاجار در ایران به دانش جبر پرداختند چه کسانی بودند؟؛ مهمترین دستآوردهای ریاضیدانان ایران در دوران قاجار در عرصه دانش جبر چیست؟؛ مهمترین کتابهایی که در این دوران به زبان فارسی در زمینه دانش جبر تألیف شدند چیست؟؛ آیا دانش جبر در ایرانِ دوران قاجار همچنان به روند تکاملی خود مانند قرون گذشته تاریخ ایران ادامه داده یا به رکود رسیده است؟؛ در صورت مثبت بودن پاسخ فوق، علت رکود این دانش در دوران قاجار چه بوده است؟ یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که ایجاد دارالفنون، مبدأ ورود علوم نوین به کشور بوده است. پایهگذاری علوم پایه نوین از جمله ریاضی و رشد و توسعه آن، متأثر از دارالفنون میباشد. بعلاوه این نهاد با تربیت رجال علمی توانسته است در تأمین نیروی انسانی متخصصِ مورد نیاز جامعه، مفید واقع شود. همچنین در این پژوهش مشکلات پیش آمده برای مدرسان و دانشجویان مدرسه دارالفنون در سالهای نخست تأسیس آن و علل آنها مورد بررسی قرار گرفته است.