برگزاری همایش مدرسه تربیتی امام موسی صدر و دلالتهای آن در مدرسه دارالفنون
ارسال شده توسط مدير سایت در .
روز سه شنبه ۹۷/۱۱/۳۰ همایش یک روزهای با عنوان «مدرسه تربیتی امام موسی صدر و دلالتهای آن» با حضور اندیشمندان حوزه و دانشگاه از ساعت ۸ صبح الی ۱۷ عصر در مدرسه دارالفنون برگزار شد. در این همایش سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، آیت الله سید مصطفی محقق داماد، حجت الاسلام علی ذوعلم، مهدی نوید ادهم، خانم حورا صدر، محسن اسماعیلی و جمع کثیری از متفکران و اندیشمندان حوزه و دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداختند. از دیگر برنامههای این همایش، برگزاری دو میز گرد علمی با عناوین «دین شناسی و انسان شناسی امام صدر و آثار تربیتی آن» و «دریافتهای تربیتی امام موسی صدر از قرآن» بود که مورد استقبال بیش از ۴۰۰ نفر از علاقمندان قرار گرفت.
باید از منش تربیتی امام موسی صدر بهره بگیریم.
سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در همایش مدرسه تربیتی امام موسی صدر که ظهر امروز در مدرسه دارالفنون تهران برگزار شد، گفت: اولین موضوعی که در سیره امام موسی صدر میتواند برای ما آموزش و پرورشیها تأثیرگذار باشد٬ نگاه امام موسی به دین به عنوان یک هدیه ارزشمند برای هدایت بشر است. او ادامه داد: نگاه امام موسی صدر به دین این است که دین برای خدمت به بشر و برای رشد و تعالی و رسیدن به افقهای بشر هدیه شده است. بطحایی به آموزههای تربیتی امام موسی صدر اشاره کرد و گفت: نکته اصلی در این آموزهها این است که الزام و اجبار در روشهای تعلیم و تربیت جایی ندارد. در این مسیر اجبار و خشونت جایی ندارد. این اولین نکته به عنوان مصداق برای ما سیاستگذاران نظام آموزشی به عنوان مصداقی از منش امام موسی صدر قابل الگوبرداری است. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این منش همان چیزی است که مدارس ما امروز به آن نیاز دارند. منشی که در جای جای سند تحول نیز مورد تایید قرار گرفته است. او ادامه داد: استفاده از الگوهای تربیتی اصیلی که از شخصیتهای برجسته همچون امام موسی صدر در اختیار داریم باید در این دوره نظام تربیتی ما باید مورد توجه قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: ما باید در مدرسه به عنوان خانه دوم دانشآموزان، زیباییهای دین را به دانشآموزان نشان دهیم تا شیرینی آن را با تمام وجود لمس کنند. در این راه باید از منش تربیتی امام موسی صدر بهره بگیریم. این منش تنها راه نجات برای عبور از بحرانهایی است که در مسیر تعلیم و تربیت قرار گرفته است. بطحایی در پایان گفت: امیدوارم امام موسی را در سال ۹۸ ملاقات کنیم و از زبان ایشان مسایل تربیتی را بشنویم.
سبک تربیتی امام موسی صدر برای مدارس و معلمان ما باید سرمشق و الگو باشد.
حجتالاسلام علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در همایش مدرسه تربیتی امام موسی صدر با اشاره به ویژگیهای علمی و شخصیتی امام موسی صدر، گفت: تفکر الهی انقلابی، تربیتی، سیاسی، اجتماعی و... امام موسی صدر برکات زیادی برای دنیای اسلام داشته است. نگاه امام موسی به مسأله تربیتی، نگاه فطرتگرایی توحیدی است. در این نگاه، همه انسانها با هر دین و آیینی دارای فطرت الهی هستند. وی نگاه امام موسی صدر را نگاهی هویتساز دانست و گفت: اگر امروز در سند تحول بنیادین تربیت را تکریم و ارتقای هویت تعریف کردهایم، امام موسی صدر فراتر از هویت شخصی، در لبنان به همه مسلمانان و شیعیان هویت داد و اسلام ناب محمدی را احیا کرد. او عقلانیت در کنار مجاهدت، اخلاق در کنار علم، نوآوری و نواندیشی در کنار اصالت و پرهیز از تحجر در کنار نپذیرفتن اندیشههای غربی را از ویژگیهای امام موسی صدر دانست و گفت: ما باید تلاش کنیم این سرمشقها را در مدارس و مدیریتها الگو قرار دهیم.
ذوعلم گفت: «اعتقاد بنده این است سبک تربیتی امام موسی صدر برای مدارس و معلمان ما باید سرمشق و الگو باشد و سعهصدر تربیتی را بدون ذرهای کوتاه آمدن از مواضع عقلانی و الهی که مشخصه اصلی امام موسی بود، سرلوحه کارهای خود قرار دهیم.
باید به آموزش و پرورش تفکر دیگرپذیری و دیگر دوستی را تزریق کنیم.
آیتالله مصطفی محقق داماد از آموزش و پرورش خواست دیگر دوستی را به کودکان بیاموزند و به آنها یاد بدهند که هر کس با هر فکر و اعتقاد قلبی از جامعه حق دارد. استاد حوزه و دانشگاه در این همایش به تقسیم ایمان و کفر در قرآن مجید اشاره کرد و گفت: سوال اصلی این است که جایگاه ایمان و کفر قلب است یا زبان؟ یعنی نشانههای ایمان و کفر در زبان انسانها مشهود است یا قلب آنها؟ او ادامه داد: قرآن در این خصوص میفرماید: نگویید که ایمان آوردهاید، چون ایمان درون قلب شما وارد نشده است. این بدان معناست که جایگاه کفر و ایمان قلب است. در آیات قرآن آمده است هرکس خدا و رسولش را اطاعت کند از حق اجتماعی برخوردار است. چه کسی تردید دارد ابوسفیان ایمان قلبی نیاورد؟ او اما از حقوق شهروندی در زمان پیامبر برخوردار بود. محقق داماد گفت: آنچه که امام موسی صدر بدان معتقد بود و باید در حوزه آموزش و پرورش به آن توجه کنیم این است که باید بچهها را به دیگرپذیری عادت دهیم. به آنها یاد بدهیم که دیگران را بپذیرند. باید به آنها بگوییم حق تنها برای تو نیست و بقیه نیز حق دارند. هرکس هرطور میاندیشد و هرچیزی که درقلب خود دارد به جای خود، تو و باقی افراد جامعه حقوق شهروندی برابر دارد. شیوه و سبک تربیتی امام موسی این است. ما نباید عداوت و دشمنی را در قلب کودکان بکاریم.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: بعد چندین سال به این نتیجه رسیدهایم که یاددهی این مسأله در بزرگسالی بیفایده است و وظیفه این کار مهم بر عهده آموزش و پرورش است. یاددهی این مسایل در دانشگاه هم بیفایده است. او گفت: شما عزیزان در آموزش و پرورش باید این نکته را از کودکی به دانشآموزان یاد بدهید که تو تنها نیستی و دیگری به غیر تو و با هر فکری و اعتقاد قلبی از جامعه و حقوق شهروندی حق دارد. به بچهها یاد بدهید که برای کرامت بشری ارزش قایل شوند. ما باید به آموزش و پرورش تفکر دیگرپذیری و دیگر دوستی را تزریق کنیم. او ادامه داد: ما حق نداریم در قلوب افراد تفتیش کنیم. باید با هرکس که قوانین اجتماعی را رعایت میکند، همزیستی مسالمتآمیز داشته باشیم. این بزرگترین درسی است که میتوانیم از مکتب امام موسی صدر یاد بگیریم.
انسان محوری از ویژگی های فکری امام صدر است
حورا صدر، مدیر موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر در این همایش عنوان کرد: یکی از ویژگی هایش این همایش مکان برگزاری آن است که در تاریخ معاصر بزرگان بسیاری در آن قدم گذاشتهاند. این ویژگی مکانی است؛ اما ویژگی زمانی هم دارد که امروز برابر با سی ام بهمن ماه است. ۴۴ سال پیش امام موسی صدر در چنین روزی به کلیسای کبوشیین بیروت رفتند و بزرگان کلیسا حضور داشتند. نه برای یک سخنرانی معمولی بلکه برای اجرای یک منسک مذهبی. امام صدر خودش تشبیهی برای این کار دارد و می گوید که کار آنها مشابه این بود که من کشیشی را برای خطبه های نماز جمعه دعوت کنم. چقدر جای امام صدر در زمانه فعلی خالی است. اینکه امام را به کلیسا دعوت میکنند، قطعا پیش زمینهای دارد و اینکه امام هم بر چه مبنایی میپذیرند، جای تحلیل و بررسی دارد. بحث دیگر پذیری در روش ایشان جای تامل دارد. هم امام صدر دیگری را می پذیرد و هم دیگران امام صدر را میپذیرند. این درس بزرگی برای ماست که با شعار و سخنرانی تنها کاری از پیش نمی برد.
وقتی که کارنامه و آثار امام صدر را در لبنان مرور کنیم، می بینیم که نتایج متعددی دارد. امام صدر معروف به پرچم داری گفت وگوی ادیان است و تاسیس جنبش محرومان و رفع محرومیت از کارهای مهم اوست. امام صدر موسس مقاومت نیز هست، مقاومتی که هنوز هم سربلند است. با بررسی اینها متوجه می شویم که زمینههایی برای امور تربیتی در آنها وجود دارد. یکی از ویژگیهای تفکر امام صدر نگاه ایشان به انسان است و انسان محوری در تفکر و سیره عملیاش موج می زند. او می گوید باید هم خصلت های انسانی را به کمال رساند و از این جمله می توان دلالت های تربیتی را استخراج کرد.
در این همایش یک روزه جمع کثیری از متفکران و اندیشمندان حوزه و دانشگاه در قالب سخنرانی و میزگردهای تخصصی دلالتهای تربیتی مدرسه تربیتی امام موسی صدر را مورد نقد و بررسی قرار دادند.
نظر شما