ارسال شده توسط مدير سایت در .
در دومین نشست شورای راهبری فضای مجازی، مبانی مواجهه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و وزارت آموزش و پرورش با فضای مجازی مورد بازخوانی و همگرایی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پیرو تشکیل اولین جلسه شورای راهبری فضای مجازی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و طرح موضوعات متفاوت از سوی اعضای شورا و لزوم هم داستان شدن ایشان درخصوص سیاستها و راهبردهای اتخاذی، جلسه دوم این شورا در قالب یک نشست علمی، با هدف تعیین نسبت میان فناوری آموزشی و فضای مجازی با نظام تعلیم و تربیت عمومی کشور در محل سالن همایشهای مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد.
در این نشست که به همت دبیرخانه شورای راهبری فضای مجازی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد، ابتدا مبانی مواجهه سازمان و وزارت آموزش و پرورش با فضای مجازی، مورد بازخوانی و همگرایی قرار گرفت. در این راستا ابتدا «بررسی دلالتهای مستخرج از فرمایشات رهبر معظم انقلاب درخصوص مواجهه صحیح با فضای مجازی» و «تحلیل بندهای مرتبط با فناوریهای نوین و فضای مجازی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش» توسط دکتر محمدعلی شاکری و مهندس محمدحسین غفاری از اعضای دبیرخانه شورا ارائه شد. سپس «بازخوانی مصوبه فضای مجازی سالم، مفید و ایمن» و «تجربه پیاده سازی اسناد بالادستی مرتبط با سازمان» توسط دکتر عزیز نجفپور، عضو حقیقی و مهندس باهو از اعضای حقوقی شورا، مورد بحث و تبادل نظر واقع شد.
در بخش دوم نشست، با نگاهی روبناییتر، مسائلی همچون «تاثیر هوش مصنوعی بر روندهای فضای مجازی» توسط مهندس علویتبار، نماینده عضو حقوقی شورا، «میزان تاثیر فضای مجازی بر تغییر پارادایم کلی یاددهی و یادگیری متاثر از فناوری های نوین آموزشی و نحوه مواجهه فعال با آن» توسط آقای دکتر آیت اللهی، عضو حقیقی شورا، «چالشهای بنیادی میان تربیت با مختصات فعلی زیست در فضای مجازی» توسط آقای دکتر راحمی عضو حقیقی شورا، «بررسی تجربههای مهم به کارگیری فناوریهای نوین تعلیم و تربیتی در فضای مجازی پایه» توسط آقای مهندس صنیعی مدیرعامل شرکت فعال در زمینه فناوری آموزشی، «تجربه پلت فرم ارائه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان انارستان و درسا» توسط دکتر نجفپور و «لزوم بهره برداری از پلت فرم بومی در ارائه خدمات فضای مجازی به کودک و نوجوان» توسط دکتر رسول جلیلی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی مطرح و مورد تبادل نظر قرار گرفتند.
در این جلسه همچنین حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه آموزشی و رئیس شورای راهبری فضای مجازی سازمان جمعبندی خود را از مجموع مباحث مطرح شده به شرح زیر بیان کرد:
• لزوم تعیین قدر متیقنهای تغییر و تحول در آموزش و پرورش نظیر تبیین «بستههای آموزشی» یا «کتابهای الکترونیک»؛
• لزوم توجه به مبانی اسلامی و وحیانی در مواجهه با فضای مجازی در تعلیم و تربیت برای تعیین سطح و جهت استفاده از فضای مجازی در تعلیم و تربیت؛
• لزوم تعیین سازوکارهای انتشار و طرح مباحث در میان معلمان و مخاطبان با کمک ظرفیت پژوهشکدهها، دبیرخانه شورا، مجلات، کارگاههای آموزشی و نظائر آنها؛
• لزوم تعیین اهداف میان مدت و بلند مدت برای تربیت دانشآموزان باتوجه به تحولات سنگین و سریع و تلاش برای فرهنگسازی در مخاطبان؛
• لزوم دستیابی به وضع مطلوب در قالب مدلهای طراحی شده در مراکز و مدارس مختلف که در سازمان مورد ارزیابی و نقد قرار گیرند؛
• ضرورت تبیین نقشه راه و نحوه عمل برای تربیت دانشآموزان دارای بصیرت در مواجهه با فضای مجازی مهاجم و فراگیر.
ضمن آنکه ایشان از دبیرخانه شورا خواستند تا این موارد را به سرعت مورد مطالعه و گفتوگو و تصمیمگیری قرار دهد.
در پایان این جلسه نیز دکتر مسعود فیاضی، دبیر شورا و مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی بر ضرورت بهرهبرداری از فضای مجازی در فرآیند تعلیم و تربیت ـ از چشماندازی آسیبشناسانه ـ و لزوم تسریع در تبیین مبانی فکری، ساختارها و سازوکارهای آن در قالب برنامهریزیهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای شورا و سازمان تأکید کرد. ضمن آن که لزوم بهره گیری از نظرات ارزشمند معلمان و کادر درگیر در فرآیندهای مختلف تعلیم و تربیت نیز مورد توجه قرار گرفت.
نظر شما