مشق اندیشه ورزی دانش آموزی در دارالفنون

هیئت اندیشه‌ورزی دانش‌آموزی برای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی یک ظرفیت مغتنم است.

به گزارش سایت دارالفنون، حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در هیئت اندیشه‌ورزی دانش‌آموزی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، ظرفیت این جمع را برای سازمان مغتنم بر شمرد و افزود: ابتدا باید خداوند متعال را برای اعطای این نعمت که بتوانیم در فضایی صمیمی برای تعلیم و تربیت ایران اسلامی گفتمان کنیم، شکرگذار باشیم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی لازمه اصلاح و بهبود جامعه را در گرو اصلاح و بهسازی نظام تربیتی کشور دانست و گفت: باز طراحی دوره های تحصیلی اولین قدم برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت کشور است که این اصلاح جز با نگاه کلان نگر، تحولی و زیر ساختی محقق نخواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم همراهی عمومی برای پذیرش اینکه وضعیت موجود مطلوب نیست را قدم اول مسیر عنوان کرد و مطالعه عمیق، آسیب شناسی، تدوین طرح پژوهشی و مطالعات تطبیقی غیر تقلیدی را گام های بعدی این اقدام دانست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کتاب ها و برنامه درسی محتوا را به دانش آموزان انتقال می دهیم، گفت: بجای انتقال محتوا باید روش کسب محتوا و در مرتبه بالاتر روش شناسی و در ادامه نحوه ایجاد روش ها و راهکارهای خلاقانه را آموزش دهیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفتمان محوری، آزاد اندیشی، یاد گیرندگی در کنار یاد دهندگی، تحول گرایی و انقلابی گری را پنج ویژگی اصلی سازمان تحت امر خود عنوان کرد و از هیئت اندیشه‌ورزی دانش‌آموزی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خواست: با راه اندازی پویش های مطالعاتی و مطالبه گری دانش آموزی، زمینه ی رویش و گفتمان برای فهم حداکثری از باز طراحی دوره های تحصیلی را فراهم کنند.

لازم به ذکر است بررسی چگونگی مشارکت دانش آموزان در فرآیند حوزه های تربیت و یادگیری با حضور دکتر علی محبی مشاور پژوهشی و دستیار رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، بررسی راهکارها و ملاحظات احیای ظرفیت آموزشی مدرسه تاریخی دارالفنون با حضور مسعود بهرامی رییس مدرسه تاریخی دارالفنون و نیز گفتگوهای اعضای هیئت اندیشه‌ورزی دانش‌آموزی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی پیرامون مسائل تربیتی و آموزشی بخش های دیگر این برنامه یک روزه را تشکیل داد.

 

نظر شما