آموزش عمومی بسیار دقیق‌تر و پیچیده‌تر از آموزش عالی است

نشست «مسئله‌های نوپدید آینده حکمرانی ایران با طرح مسائل در حوزه برنامه‌ریزی تعلیم و تربیت»روز چهارشنبه ۲۸ دی‌ماه در مدرسه تاریخی دارالفنون، با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

نشست «مسئله‌های نوپدید در امر آموزش‌وپرورش» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی لطیفی رئیس سازمان، نمایندگانی از معاونت‌ها و سازمان‌های مختلف حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش و کارشناسان حوزه آینده‌پژوهی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این نشست با اشاره به اینکه امر آموزش و پرورش در ایران آن طور که باید مورد اهتمام نیست، خاطرنشان کرد: آموزش عمومی بسیار دقیق‌تر و پیچیده‌تر از آموزش عالی است.

 وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی تحولات آینده دشوار هست، اظهار داشت: سرعت تحولات و موضوعات نوپدید در دهه‌های اخیر پیش بینی آینده را دشوار ساخته و باعث احتیاط در مواجه با آینده شده است.

معاون وزیر تأکید کرد: آموزش و پرورش باتوجه به نیروی انسانی، محتوا و زمان‌بندی آموزشی، وضعیت بسیار پیچیده‌ای دارد. بنابراین سوگیری و جهت‌گیری‌های متفاوتی در آموزش و پرورش به چشم می‌خورد .

وی افزود: مسائل سیاسی، تحولات آموزش و پرورش در جهان ذهنیت از آینده آموزش در ایران را بسیار دشوار و پیچیده می‌کند. بنابراین چالش‌های پیش رو نهادینه هستند اما این مشکلات و چالش‌ها را باید در ابعاد مختلف بررسی کرد.

 رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: باید با داشتن آگاهی، آمادگی لازم در برابر احتمالات را داشت زیرا تحولات ایجاب می‌کند تا برنامه‌ریزی‌ها را متفاوت از وضعیت فعلی رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه در نظام آموزش و پرورش تصمیم‌گیری در سطح کلان نیازمند اطلاعات، تحلیل‌ها و محاسبات است، تصریح کرد: تصمیمات در سطح مدیریت به صورت طبیعی از داده‌ها و تحلیل‌ها و محاسبات شکل می‌گیرد که باعث پیش‌بینی تحولات آینده در نظام آموزش و پرورش خواهد بود.

 در ادامه رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تمجید از برگزاری رویداد «مسئله‌های نوپدید آینده حکمرانی ایران با طرح مسائل در حوزه برنامه‌ریزی تعلیم و تربیت» اظهار داشت: باید نتایج این رویداد، آورده و ذخیره‌هایی برای تصمیم‌گیری‌های آینده توأم با تناسب، رسالت‌ها و تحولات پیش رو باشند.

دکتر لطیفی در پایان به برخی مصادیق تحولات پرداخت و خاطرنشان کرد: تمرکز توزیع زمان در آموزش، تولید محتوای کتب درسی توسط مصرف کننده، مدارس تک صندلی، توزیع امکانات و حمایت از دستگاه آموزش و پرورش از مواردی هستند که در تحولات پیش رو ظرفیت توسعه، بررسی و توجه دارند.

نظر شما