دوازدهمین همایش تجلیل ازمولفین وپدیدآورندگان کتاب های پایه یازدهم

به گزارش وب سایت مدرسه دارالفنون دوازدهمین همایش تجلیل ازمولفین وپدیدآورندگان محتواورسانه آموزشی درتالارامیرکبیردارالفنون برگزارشد.دراین مراسم که باحضورجناب آقای سیدمحمد بطحایی وزیرمحترم آموزش وپرورش دکترمحمدیان معاون وزیرورئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی وجمعی ازمسئولین ودست اندرکاران نظام آموزشی کشورحضورداشتن.ابتداباسخنرانی آقای جعفرآبادی دبیرجشنواره ضمن خیرمقدم درپیرامون همایش سخنانی رابیان نمودند.درادامه جناب آقای امانی مدیرکل محترم دفترتالیف بااشاره به روند تألیف کتب درسی، اظهار داشت: پشت هر کتاب درسی یک برنامه درسی نهفته است که بر اساس آن، کتاب‌های درسی تهیه می‌شود.

وی ادامه داد: امروز کتب درسی قابل استفاده، دارای برنامه درسی است، ضمن اینکه نوع تغییر کتب درسی در دهه هفتاد عمیق بود؛ البته در حال حاضر اهداف نگرشی و مهارتی مورد توجه بیشتر است. 

مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری با بیان اینکه تیترهای جذاب و سازنده‌ای در کتب درسی وجود دارد، یادآور شد: البته می‌پذیریم که شرایط اجرا گاهی به شکلی نیست که این فعالیت‌ها آشکار شود و گاهی از برون‌داد آموزش و پرورش رضایتمندی نداریم و آنچه را که می‌بینیم کتب درسی است.درادامه جناب آقای دکترمحمدیان معاون وزیروریئس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی درسی بابیان

با اشاره به روند تدریجی تغییرات کتب درسی، اظهار داشت: این تغییرات اکنون به پایه یازدهم رسیده است. 

وی از تولید محتواهای کتاب‌های پایه دوازدهم از هفته گذشته خبر داد و گفت: زمانی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اگر قرار بود کتب جدیدالتألیف ارائه شود، تعداد آن از انگشتان درس تجاوز نمی‌کرد؛ برای نمونه در سال ۸۹ کتاب ریاضی را بعد از ۳۰ سال و کتاب علوم بعد از ۱۷ سال دچار تغییرات شده و عوض شد. 

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش افزود: در دهه ۸۰ بحث تدوین سند تحول آموزش و پرورش مطرح شد، ضمن اینکه در شورای عالی آموزش و پرورش وقتی سند برنامه درسی ملی ابلاغ شد، سازمان پژوهش و برنامه آموزشی را موظف کردند در هر سال دو پایه از کتاب‌های درسی را تغییر دهند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه نزدیک به یک‌هزار عنوان کتاب درسی وجود دارد، ابراز داشت: علاوه بر استفاده از کارشناسان دفتر تألیف، از دانشگاهیان و حوزه‌های علمیه، معلمان باتجربه و صاحبان حرفه‌ها و صنعت در تألیف کتب درسی استفاده می‌شود. 

وی با بیان اینکه تعداد مؤلفان کتب درسی بیش از یک‌هزار نفر هستند، افزود: در این سال‌ها از سلطنت کتاب درسی به جمهوریت برنامه تربیتی رسیده‌ایم، ضمن اینکه در کنار برنامه درسی، رسانه‌های دیگر آموزشی مانند فیلم، چندرسانه‌ای، مجله و کتاب گویا نیز وجود دارد. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه علاوه بر رسانه‌های متنوع آموزشی و تربیتی، محیط های یادگیری و یاددهی نیز متنوع شده‌اند، خاطرنشان کرد: علاوه بر کلاس درسی، رسانه‌های مجازی، نمازخانه، کتابخانه، کارگاه و موزه نیز محیط یادگیری هستند که البته این موارد بستگی به شرایط آنها متغییر است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به اقدامات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، ابراز داشت: این پژوهشگاه وظیفه دارد در پایان هر چهار سال، کتب درسی را ارزشیابی کند و باید بدانیم کتاب درسی یک کتاب برای همیشه نیست بلکه عمر مفید آن پنج سال است. 

وی افزود: اجازه دهید کارشناسان و مؤلفان کتب درسی با توجه به نیازسنجی، مطالعات تطبیقی و تغییرات در حوزه فناوری نسبت به اصلاح کتب درسی اقدام کنند. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه حذف مطلب و یا جایگزینی تصویر در کتب درسی به معنای حذف آن مطلب نیست، گفت: مقدسات در کشور کم نیست و در هر دوره نسبت به شرایط زمان و موضوعی که متناسب با ارزش‌هاست، اقدام می‌کنیم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان تأکید کرد: اگر فشارهای بیرونی بخواهد از چیزی دفاع کند که زمان آن گذشته است، نمی‌شود کتاب درسی را به روزآوری کرد. 

وی افزود: بخشی از منتقدان بدون اینکه به پشت پرده کتاب و اهداف ثانویه برنامه درسی توجه داشته باشند، ظاهر کتب درسی را می‌بینند. 

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات پیش روی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: مصمم هستیم امسال کتب درسی پایه دوازدهم را در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به ثمر برسانیم و بعد از آن نیز بازنگری کتب درسی در پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی شروع می‌شود. 

وی با اشاره به ضرورت استفاده از نظرات سایر دستگاه‌ها در تألیف کتب درسی عنوان کرد: وزیر آموزش و پرورش نامه‌ای به دستگاه‌ها و سازمان‌های ملی و وزارتخانه‌ها نوشته است تا آنها نیازهای ملی خود را به ما اعلام کنند، اما کتاب درسی را آگهی تبلیغاتی و صفحه نیازمندی روزنامه نمی‌دانیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: امسال حدود ۳۰۰ عنوان کتاب درسی جدید تألیف شده است. درادامه جناب آقای سید محمد بطحایی وزیرمحترم آموزش وپرورش بابیان اینکه امروزخوشحالم ازاینکه درجمع خادمان فرهنگ وهنرکشورحضوریافتم که به حق تمدن سازکشورهستند.بیان داشت یکی ازوجوه افتراق کتابهای درسی باسایر کتابها این است که درکتابهای درسی که درآن ارزشهای حاکمیت ورویکردها وجهت گیریهادرآن منعکس می شود.وبه همین دلیل به عنوان سند رسمی به حساب می آید.وعمده ترین دلیل حساسیت هایی که درسطح جامعه وانتظاراتی که وجود دارد وخواهد داشت ویژگیهای ایست که همواره توسط مراکز مختلف ،مراجع علمی،مراجع رسمی کشور،وحتی اولیای دانش آموزان دارند.ایشان درادامه پاسخ گویی کتاب های درسی به بنیادهای اجتمایی بسیارپایین است وبا توجه به رشد فزاینده تکنولوژی پیشرفته وسهم وجایگاه کتب درسی دررسانه هااگرنتوانیم چالشهای پیش رورا باحرکت عالمانه برداشته وبه نیازهای فردی واجتماعی سرعت نبخشیم هم چنان با انتقادها مواجه خواهیم بود.وی درادامه بابیان اینکه علارقم زحمات زیادی که  دربرنامه ریزی کشیده میشود مابا رقبای فراوانی مواجه هستیم که مارا ازاهداف برنامه درسی منحرف میکند.باید آسیب شناسی شودچه مشکلی درکتابهای درسی وجود دارد که عرصه برای فعالیت آنها فراهم آورده است .که حتی معلم درسرکلاس دانش آموزرا به این کتابهاارجاع میدهد. درهیج کشورچنین وضعیتی که مادرکشورداریم وجودنداردکه باید فکری برای آن کرد.

 

نظر شما