ارسال شده توسط مدير سایت در .
ارسال شده توسط کارشناس در د, ۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۱۶:۱۶.
Unpublished
وی ادامه داد: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش امروز مفتخر است با تعیین ۱۸۰ اولویت پژوهشی که همگی در راستای نیازهای آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین هستند و به همت پژوهشگران پژوهشگاه، دانشگاهیان، پایان نامه های دکتری و فوق لیسانس تحقق خواهد یافت، جلوه ای از جایگاه والای پژوهش باشد .
به شرح زیر برشمرد: عصاره با اشاره به فعالیت های ستاد هفته پژوهش در سال ۹۶ اقدامات انجام شده در ستاد را به شرح زیر برشمرد::انتخاب معلم پژوهنده که از بین ۱۷۱ اثر داوری شده ۹ نفر به عنوان معلم پژوهشگر برتر معرفی شدند.* انتخاب طرح و پایان نامه برگزیده که از بین ۵۹ طرح و پایان نامه ۳ طرح و یک پایان نامه دکتری و یک پایان نامه فوق لیسانس برگزیده * انتخاب دانش آموز پژوهنده که در قالب برنامه مشترک با وزارت علوم اجرا شد و ۷ دانش آموز بر اساس آیین نامه جشنواره جابربن حیان، جوان خوارزمی و آیین نامه جشنواره پژوهشگر برتر انتخاب شدند آموز بر اساس آیین نامه جشنواره جابربن ، جوان خوارزمی و آیین نامه جشنواره پژوهشگر برتر انتخاب شدند*۳ نفر از ادارات آموزش و پرورش تهران و اصفهان و آذربایجان غربی معرفی شدند. در مراسم روز ملی پژوهش که امروز دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶ در مدرسه دارالفنون تهران برگزار شد از پژوهشگران برتر حوزه آموزش و پرورش در سال ۹۶ تجلیل شد .درادامه حجتالسلام والمسلمین دکتر محیالدین بهرام محمدیان در برنامه هفته پژوهش، اظهار کرد: باید رگههای پژوهش را در نسلهای آینده توسعه دهیم و علاوه بر کتابهای تفکر و پژوهش و تفکر و سواد رسانهای برنامههای درسی به صورت تلفیقی با رویکرد پژوهش است.
وی افزود: تصویب زیرنظام پژوهش را در آموزش و پرورش شاهد بودیم و ترویج فرهنگ پژوهش میان دانشآموزان با برگزاری جشنواره جابربنحیان و خوارزمی در حال پیگیری است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: اگر برنامههای آموزش و پرورش پیوست پژوهشی داشته باشد آثار منفی خود را نشان میدهد و هم اکنون بسیاری از برنامهها پیوست پژوهشی ندارد و باید از ظرفیت پژوهشگران بیرون از آموزش و پرورش بهره ببریم.
وی افزود: تصویب زیرنظام پژوهش را در آموزش و پرورش شاهد بودیم و ترویج فرهنگ پژوهش میان دانشآموزان با برگزاری جشنواره جابربنحیان و خوارزمی در حال پیگیری است.
محمدیان با اشاره به اینکه گاه مرتکب پژوهش سازی میشویم بدون اینکه پژوهشی انجام داده باشیم, افزود: کاربردی شدن پژوهشها باید پیگیری شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: توصیه های پژوهش ها نباید به گونه ای باشد که مدیران را دلسرد کند و از اجرای آن بترساند.
درادامه برنامه آقای دکتر کمال خرازی رئیس هیأت امنای پژوهشکده علوم شناختی در آیین تقدیر از برگزیدگان پژوهش آموزش و پرورش با بیان اینکه استفاده از نتایج پژوهشهای علوم شناختی در آموزش و پرورش بسیار مفید است، اظهار داشت: فناوریهای هزاره سوم شامل فناوری اطلاعات، فناوری زیستی، فناوری نانو و فناوری شناختی هستند که فناوریهای همگرا نامیده میشوند و در تعامل باهم مسائل انسان و بشریت را حل میکنند.
وی افزود: با استانداردهایی که برای مدرسه شناختی وجود، این نوع مدرسه در کشور وجود ندارد و برخی مدارس که این عنوان را به کار میبرند، درست نیست و آموزش و پرورش باید به سوء استفاده از عنوان شناختی برخورد کند.
خرازی اضافه کرد: در آموزش و پرورش با الگوهای مختلفی برای آموزش روبهرو هستیم که یکی از آنها رفتارگرایی است که دانش را مجموعهای از حقایق دانسته و هدف آموزش را پر کردن ذهن دانشآموز از این حقایق و رویهها میداند و کسی که این رویهها را بیاموزد، تحصیل کرده محسوب میشود و راه اینکه مطمئن شویم دانشآموز موفق است، آزمون حفظی گرفتن از اوست؛ این الگوی رفتاری بر بسیاری از مدارس حاکم است.
وی بیان داشت: سازندهگرایی که دانش در ذهن ساخته شود نه به ذهن منتقل شود از نتایج مدرسه و آموزش و پرورش شناختی است و دانشآموزان بر اساس استعداد خود آموزش میبینند.
رئیس هیأت امنای پژوهشکده علوم شناختی با بیان اینکه آموزش و پرورش شناختی مبتنی بر یادگیری عمیق است، گفت: در این روش دانشآموز در آنچه قرار است، بیاموزد غوطهور میشود.
وی ادامه داد: انتقال دانش و در کنار آن آموزش میزان کمی از مهارت، هدف آموزش و پرورش سنتی است اما در آموزش و پرورش شناختی باید ابتدا نگرش و انگیزش در دانشآموز ایجاد شود تا آنچه میآموزد عمیق باشد و در این نوع از نظام آموزشی، پژوهش نقش مهمی دارد.
خرازی عنوان کرد: تلفیق درسها در قالب سناریو، اگر در برنامهریزی درسی اتفاق بیفتد، باعث میشود آموزشها در وجود دانشآموز تعمیق شود و سنجش او از طریق سنجش تسلط فراشناختی و متناسب با استعداد فرد صورت میگیرد.
وی خاطر نشان کرد: الزامات محیط یادگیری این است که دانشآموز محور و حمایت کننده باشد و استفاده حداکثری از امکانات روز در آن وجود داشته باشد.
رئیس هیأت امنای پژوهشکده علوم شناختی گفت: ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی نسبت به این مسئله توجه دارد و تلاش میکند به مدارس و پژوهشسراها برای آشنایی دانشآموزان با مسائل شناختی کمک کند و طرح تجارب و پژوهشهای شناختی در مدارس چند سالی است در این راستا اجرا میشود؛ این طرح در تعدادی از مدارس تیزهوشان اجرا شده است و امسال هم جشنواره آن برگزار شد.
دکتر کمال خرازی رئیس هیأت امنای پژوهشکده علوم شناختی در آیین تقدیر از برگزیدگان پژوهش آموزش و پرورش با بیان اینکه استفاده از نتایج پژوهشهای علوم شناختی در آموزش و پرورش بسیار مفید است، اظهار داشت: فناوریهای هزاره سوم شامل فناوری اطلاعات، فناوری زیستی، فناوری نانو و فناوری شناختی هستند که فناوریهای همگرا نامیده میشوند و در تعامل باهم مسائل انسان و بشریت را حل میکنند.
، کمال خرازی رئیس هیأت امنای پژوهشکده علوم شناختی در آیین تقدیر از برگزیدگان پژوهش آموزش و پرورش با بیان اینکه استفاده از نتایج پژوهشهای علوم شناختی در آموزش و پرورش بسیار مفید است، اظهار داشت: فناوریهای هزاره سوم شامل فناوری اطلاعات، فناوری زیستی، فناوری نانو و فناوری شناختی هستند که فناوریهای همگرا نامیده میشوند و در تعامل باهم مسائل انسان و بشریت را حل میکنند.
وی افزود: با استانداردهایی که برای مدرسه شناختی وجود، این نوع مدرسه در کشور وجود ندارد و برخی مدارس که این عنوان را به کار میبرند، درست نیست و آموزش و پرورش باید به سوء استفاده از عنوان شناختی برخورد کند.
خرازی اضافه کرد: در آموزش و پرورش با الگوهای مختلفی برای آموزش روبهرو هستیم که یکی از آنها رفتارگرایی است که دانش را مجموعهای از حقایق دانسته و هدف آموزش را پر کردن ذهن دانشآموز از این حقایق و رویهها میداند و کسی که این رویهها را بیاموزد، تحصیل کرده محسوب میشود و راه اینکه مطمئن شویم دانشآموز موفق است، آزمون حفظی گرفتن از اوست؛ این الگوی رفتاری بر بسیاری از مدارس حاکم است.
رئیس هیأت امنای پژوهشکده علوم شناختی با بیان اینکه آموزش و پرورش شناختی مبتنی بر یادگیری عمیق است، گفت: در این روش دانشآموز در آنچه قرار است، بیاموزد غوطهور میشود.
خرازی عنوان کرد: تلفیق درسها در قالب سناریو، اگر در برنامهریزی درسی اتفاق بیفتد، باعث میشود آموزشها در وجود دانشآموز تعمیق شود و سنجش او از طریق سنجش تسلط فراشناختی و متناسب با استعداد فرد صورت میگیرد.
وی بیان داشت: سازندهگرایی که دانش در ذهن ساخته شود نه به ذهن منتقل شود از نتایج مدرسه و آموزش و پرورش شناختی است و دانشآموزان بر اساس استعداد خود آموزش میبینند.
رئیس هیأت امنای پژوهشکده علوم شناختی با بیان اینکه آموزش و پرورش شناختی مبتنی بر یادگیری عمیق است، گفت: در این روش دانشآموز در آنچه قرار است، بیاموزد غوطهور میشود.
وی ادامه داد: انتقال دانش و در کنار آن آموزش میزان کمی از مهارت، هدف آموزش و پرورش سنتی است اما در آموزش و پرورش شناختی باید ابتدا نگرش و انگیزش در دانشآموز ایجاد شود تا آنچه میآموزد عمیق باشد و در این نوع از نظام آموزشی، پژوهش نقش مهمی دارد.ی خاطر نشان کرد: الزامات محیط یادگیری این است که دانشآموز محور و حمایت کننده باشد و استفاده حداکثری از امکانات روز در آن وجود داشته باشد.
رئیس هیأت امنای پژوهشکده علوم شناختی گفت: ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی نسبت به این مسئله توجه دارد و تلاش میکند به مدارس و پژوهشسراها برای آشنایی دانشآموزان با مسائل شناختی کمک کند و طرح تجارب و پژوهشهای شناختی در مدارس چند سالی است در این راستا اجرا میشود؛ این طرح در تعدادی از مدارس تیزهوشان اجرا شده است و امسال هم جشنواره آن برگزار شد.
کمال خرازی رئیس هیأت امنای پژوهشکده علوم شناختی در آیین تقدیر از برگزیدگان پژوهش آموزش و پرورش با بیان اینکه استفاده از نتایج پژوهشهای علوم شناختی در آموزش و پرورش بسیار مفید است، اظهار داشت: فناوریهای هزاره سوم شامل فناوری اطلاعات، فناوری زیستی، فناوری نانو و فناوری شناختی هستند که فناوریهای همگرا نامیده میشوند و در تعامل باهم مسائل انسان و بشریت را حل میکنند.
در پایان این مراسم از پژوهشگران برتر عرصه تعلیم و تربیت با اهداء لوح و تندیس همایش تجلیل به عمل آمد..شایان ذکر است در پایان این مراسم از پژوهشگران برتر عرصه تعلیم و تربیت با اهداء لوح و تندیس همایش تجلیل به عمل آمد
،
نظر شما