ارسال شده توسط محتوا در .
در حاشیه مراسم رونمایی از مجسمه امیرکبیر بنیانگذار مدرسه دارالفنون، خبرنگار وب سایت دارالفنون با تنی چند از دانش آموختگان و محققان این مدرسه تاریخی گفتگو کرد.
بقایی : ۷۰ درصد فرهیختگان ایران از دانش آموختگان دارالفنون هستند
محمد بقایی(ماکان) متولد ۱۳۳۲ از محققان بنام و مشهور دارالفنون است. ایشان نویسنده، پژوهشگر و مترجم حوزه ادبیات، فلسفه و اقبالشناسی است.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون نقش دارالفنون از گذشته تا امروز گفت : دارالفنون نهادیست که فرهنگ نوین ایران مبتنی بر آن است و تقریبا می توان گفت که ۷۰ درصد از فرهیختگان کارآمد ایران معاصر در زمینه های فرهنگی، سیاسی، فنی و پزشکی از این مدرسه یا بهتر بگوییم از این دانشگاه برخاستند و آموخته های خود را در سراسر ایران رواج دادند که موجب حادث شدن تحولی عظیم در پیشرفت ایران گردید و همچنین اسباب روشنگری در جامعه را بوجود آورد. در دهه های گذشته این مرکز فعالیتش راکد ماند و قرار بود فعالیت های مختلفی در آن صورت بگیرد و حداقل بصورت موزه دربیاید زیرا ایران در بین کشورهای صاحبنام تنها کشوری است که دارای موزه تعلیم و تربیت نیست. وی اظهار داشت : امروز برای هیچ محققی در حوزه تعلیم و تربیت نهاد خاصی جهت راهنمایی و در اختیارگذاری منابع وجود ندارد. بنابراین به نظر میرسد که حداقل می توان از این ۷هکتار زمین که در بهترین نقطه تهران قرار گرفته و دارای مرکزیت می باشد به نحو احسن استفاده نمود. بقایی ادامه داد : این امرعلاوه بر تحول و کارآمد کردن بنای دارالفنون از لحاظ فرهنگی و پاسداشت میراث گرانبهای امیرکبیر، موجب رهایی خیابان ناصر خسرو که نام یکی از بزرگترین متفکران تاریخ و فرهنگ ما بر آن است از وضع آشفته و پریشان فعلی خواهد شد و این خیابان موقعیت فرهنگی سابق خود را بدست خواهد آورد.
بقایی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کاربری کنونی دارالفنون اظهار داشت : علاوه بر فعالیت های فعلی، از دارالفنون استفاده های بهتری نیز می توان انجام داد. وی در این خصوص از راه اندازی مرکز تحقیقاتی و یا یک دانشگاه معتبر در دارالفنون بعنوان راهکارهای پیشنهادی خود یاد کرد.
حسابی : نقش دارالفنون در راه اندازی واحدهای نوین علمی در ایران
ایرج حسابی فرزند دکتر محمود حسابی از مدعوین دیگر مراسم بود. وی در پاسخ به سوال خبرنگار وب سایت دارالفنون پیرامون نقش و جایگاه فعلی دارالفنون گفت : در تمام دنیا مراکزی به عنوان هسته به حساب می آیند. بعنوان مثال در انگلستان، سوئیس و یا فرانسه واحدهای آموزشی مرکز علوم آن کشور هستند که دارالفنون برای ایران چنین نقشی را دارا می باشد و علاوه بر این دارالفنون آورنده علوم نوین به ایران است.
ایرج حسابی در شرح ارتباط دکتر حسابی با مدرسه دارالفنون اظهار داشت : دکتر حسابی در سال ۱۳۰۴ که به ایران می آیند در طبقه بالای مدرسه دارالفنون به ایشان دو اتاق می دهند که یکی را کلاس و دیگری را آزمایشگاه می کنند(در دوره مرحوم اعتمادالدوله قره گوزلو وزیر فرهنگ). در واقع این موجب پایه گذاری دارالمعلمین عالی شده که سال های آتی از آن، دانشسرای عالی و بعد دانشگاه تهران پایه گذاری می گردد. حسابی ادامه داد : بطور کلی ریشه اصلی علوم نوین در پشت بام مدرسه دارالفنون بنا شده است. وی افزود : غیر از این مساله می توان به نقش مستقیم و غیرمستقیم دارالفنون در راه اندازی واحدهای نوین علمی در ایران اشاره کرد. بعنوان مثال در پشت بام دارالفنون اولین ایستگاه هواشناسی ایران توسط دکتر حسابی راه اندازی می شود.
حسابی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر کاربری فعلی دارالفنون گفت :
وقتی دارالفنون بعنوان موزه راه افتاد و صاحب یک بودجه شد و با آن بودجه توانست امکاناتی نظیر سالن ها، دفاتر و .... را فراهم کند، آنگاه کارگاه های آموزشی و بحث کاربری یک مرکز آموزشی برای آن اتفاق خواهد افتاد.
محمد فکوری : اساتید دارالفنون واقعا نمونه و بینظیر بودند
محمد فکوری یکی دیگر از دانش آموختگان مدرسه دارالفنون در سال ۴۵-۴۶ در رشته طبیعی است. ایشان در حال حاضر در انگلیس گروه تجارتی دارند و در ایران فعالیت های صنعتی و کارآفرینی می کنند. وی در پاسخ به سوالی در خصوص جنبه های کاربری دارالفنون گفت :
دارالفنون باید به آن هدفی که امیرکبیر از تاسیس آن داشته است رجعت نماید. وی ادامه داد : من بعد از تحصیلاتم به انگلستان رفتم و ۴۳ سال در آنجا ساکن بودم و در این مدت به ایران هم رفت و آمد می کردم. در انگلستان بهترین دانشگاه ها مانند آکسفورد و کمبریج که از قدیم دانشگاه بوده اند ادامه حیات داده اند و همچنان بعنوان دانشگاه و مرکز آموزشی مورد استفاده قرار می گیرند. فکوری در ادامه اظهار داشت : من الان هم که به دارالفنون می روم حس میکنم دارالفنون نه برای موزه و مرکزی برای معلمین بلکه بعنوان مجموعه ای برای مرکز دانش بنا شده بود. به عقیده ایشان تحقق هدف اصلی امیرکبیر یعنی بکارگیری کارکرد آموزشی با ایجاد کلاس های درس و کارگاه های آموزشی بهترین شیوه برای حفظ جایگاه و منزلت مدرسه دارالفنون است.
فکوری در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار وب سایت دارالفنون در خصوص سیستم آموزشی دارالفنون گفت : دارالفنون واقعا یک مرکز دانش ممتاز و نمونه در ایران بود. مدارس و دبیرستان های دیگری مانند البرز، خوارزمی، مروی و ... هم در آن زمان وجود داشتند که واقعا خوب بودند اما دارالفنون دارای جایگاه ویژه ای بود و با آنها کاملا متفاوت بود. اساتید دارالفنون هم از منظر علمی و هم از بعد اجتماعی واقعا نمونه و بینظیر بودند. وی در پایان یاد اساتیدی چون آقایان حکیمیان استاد طبیعی، کوشا، عابدینی و تقوی را گرامی داشت.
گلمراد ستاری : در دارالفنون به هیچ وجه زمان دانش آموزان اتلاف نمیشد
گلمراد ستاری متولد سال ۱۳۳۷ و فارغ التحصیل مدرسه دارالفنون در سالهای ۵۳-۵۴ در رشته طبیعی است. ایشان در پاسخ به سوال خبرنگار وب سایت دارالفنون در خصوص تفاوت نظام آموزشی حال حاضر با گذشته گفت :
نظام آموزشی در آن دوره واقعا متفاوت و ممتاز بود. بعنوان مثال در آن دوره در مدرسه دارالفنون به هیچ وجه زمان دانش آموزان اتلاف نمی گردید زیرا باشگاهی در مدرسه بود به نام باشگاه ورزشی ورزنده که شامل ورزش هایی مانند ژیمناستیک و کشتی بود و دانش آموزان عصرها در آن ورزش می کردند. از طرفی دیگر کلاس ها طوری طراحی شده بودند که در دیوارهای داخل راهرو دریچه هایی وجود داشت و معاونین نحوه برخورد و تدریس اساتید را از این دیوارها بررسی و بر آن نظارت می کردند. وی با افزود : دارالفنون دارای کتابخانه بسیار مجهزی بود و علاوه بر این مجهز به دستگاه چاپ و تلگراف بود . ستاری در ادامه اظهار داشت دروس و رشته علوم نظامی مانند پیاده نظام، سواره نظام و توپخانه نیز در دارالفنون تدریس می شد.
نظر شما