گفتگو با دانش آموختگان و محققان دارالفنون در حاشیه مراسم رونمایی از مجسمه امیرکبیر

در حاشیه مراسم رونمایی از مجسمه امیرکبیر بنیانگذار مدرسه دارالفنون، خبرنگار وب سایت دارالفنون با تنی چند از دانش ­آموختگان و محققان این مدرسه تاریخی گفتگو کرد.

بقایی : ۷۰ درصد فرهیختگان ایران از دانش­ آموختگان دارالفنون هستند

محمد بقایی(ماکان) متولد ۱۳۳۲ از محققان بنام و مشهور دارالفنون است. ایشان نویسنده، پژوهشگر و مترجم حوزه ادبیات، فلسفه و اقبال‌شناسی است.

 وی در پاسخ به سوالی پیرامون نقش دارالفنون از گذشته تا  امروز گفت  : دارالفنون نهادیست که فرهنگ نوین ایران مبتنی بر آن است و تقریبا می­ توان گفت که ۷۰ درصد از فرهیختگان کارآمد ایران معاصر در زمینه­ های فرهنگی، سیاسی، فنی و پزشکی از این مدرسه یا بهتر بگوییم از این دانشگاه برخاستند  و آموخته­ های خود را در سراسر ایران رواج دادند که موجب حادث شدن تحولی عظیم در پیشرفت ایران گردید و همچنین اسباب روشنگری در جامعه را بوجود آورد. در دهه های گذشته این مرکز فعالیتش راکد ماند و قرار بود فعالیت­ های مختلفی در آن صورت بگیرد و حداقل بصورت موزه دربیاید زیرا ایران در بین کشورهای صاحبنام تنها کشوری است که دارای موزه تعلیم و تربیت نیست. وی اظهار داشت :  امروز برای هیچ محققی در حوزه تعلیم و تربیت نهاد خاصی جهت راهنمایی و در اختیارگذاری منابع وجود ندارد. بنابراین به نظر می­رسد که حداقل می­ توان از این ۷هکتار زمین که در بهترین نقطه تهران قرار گرفته و دارای مرکزیت می­ باشد به نحو احسن استفاده نمود. بقایی ادامه داد : این امرعلاوه بر تحول و کارآمد کردن بنای دارالفنون از لحاظ فرهنگی و پاسداشت میراث گرانبهای امیرکبیر، موجب رهایی خیابان ناصر خسرو که نام یکی از بزرگترین متفکران تاریخ و فرهنگ ما بر آن است از وضع آشفته و پریشان فعلی خواهد شد و این خیابان موقعیت فرهنگی سابق خود را بدست خواهد آورد.

بقایی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کاربری کنونی دارالفنون اظهار داشت : علاوه بر فعالیت­ های فعلی، از دارالفنون استفاده­ های بهتری نیز می­ توان انجام داد. وی در این خصوص از راه­ اندازی مرکز تحقیقاتی و یا یک دانشگاه معتبر در دارالفنون بعنوان راهکارهای پیشنهادی خود یاد کرد.

 

حسابی : نقش دارالفنون در راه­ اندازی واحدهای نوین علمی در ایران

 

ایرج حسابی فرزند دکتر محمود حسابی از مدعوین دیگر مراسم بود. وی در پاسخ به سوال خبرنگار وب سایت دارالفنون پیرامون نقش و جایگاه فعلی دارالفنون گفت : در تمام دنیا مراکزی به عنوان هسته به حساب می ­آیند. بعنوان مثال در انگلستان، سوئیس و یا فرانسه واحدهای آموزشی مرکز علوم آن کشور هستند که دارالفنون برای ایران چنین نقشی را دارا می­ باشد و علاوه بر این دارالفنون آورنده علوم نوین به ایران است.

ایرج حسابی در شرح ارتباط دکتر حسابی با مدرسه دارالفنون اظهار داشت : دکتر حسابی در سال ۱۳۰۴ که به ایران می آیند در طبقه بالای مدرسه دارالفنون به ایشان دو اتاق می ­دهند که یکی را کلاس و دیگری را آزمایشگاه می­ کنند(در دوره مرحوم اعتمادالدوله قره گوزلو وزیر فرهنگ). در واقع این موجب پایه­ گذاری دارالمعلمین عالی شده که سال­ های آتی از آن، دانشسرای عالی و بعد دانشگاه تهران پایه گذاری می­ گردد. حسابی ادامه داد : بطور کلی ریشه اصلی علوم نوین در پشت بام مدرسه دارالفنون بنا شده است. وی افزود : غیر از این مساله می­ توان به نقش مستقیم و غیرمستقیم دارالفنون در راه­ اندازی واحدهای نوین علمی در ایران اشاره کرد. بعنوان مثال در پشت بام دارالفنون اولین ایستگاه هواشناسی ایران توسط دکتر حسابی راه­ اندازی می­ شود.

حسابی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر کاربری فعلی دارالفنون گفت :

وقتی دارالفنون بعنوان موزه راه افتاد و صاحب یک بودجه شد و با آن بودجه توانست امکاناتی نظیر سالن ­ها، دفاتر و .... را فراهم کند، آنگاه کارگاه­ های آموزشی و بحث کاربری یک مرکز آموزشی برای آن اتفاق خواهد افتاد.

محمد فکوری : اساتید دارالفنون واقعا نمونه و بی­نظیر بودند

محمد فکوری یکی دیگر از دانش آموختگان مدرسه دارالفنون در سال ۴۵-۴۶ در رشته طبیعی است. ایشان در حال حاضر در انگلیس گروه تجارتی دارند و در ایران فعالیت­ های صنعتی و کارآفرینی می­ کنند. وی در پاسخ به سوالی در خصوص جنبه­ های کاربری دارالفنون گفت :

دارالفنون باید به آن هدفی که امیرکبیر از تاسیس آن داشته است رجعت نماید. وی ادامه داد : من بعد از تحصیلاتم به انگلستان رفتم و ۴۳ سال در آنجا ساکن بودم و در این مدت به ایران هم رفت و آمد می­ کردم. در انگلستان بهترین دانشگاه ­ها مانند آکسفورد و کمبریج که از قدیم دانشگاه بوده­ اند ادامه حیات داده­ اند و همچنان بعنوان دانشگاه و مرکز آموزشی مورد استفاده قرار می­ گیرند. فکوری در ادامه اظهار داشت : من الان هم که به دارالفنون می ­روم حس میکنم دارالفنون نه برای موزه و مرکزی برای معلمین بلکه بعنوان مجموعه­ ای برای مرکز دانش بنا شده بود. به عقیده ایشان تحقق هدف اصلی امیرکبیر یعنی بکارگیری کارکرد آموزشی با ایجاد کلاس ­های درس و کارگاه­ های آموزشی بهترین شیوه برای حفظ جایگاه و منزلت مدرسه دارالفنون است.

فکوری در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار وب سایت دارالفنون در خصوص سیستم آموزشی دارالفنون گفت : دارالفنون واقعا یک مرکز دانش ممتاز و نمونه در ایران بود. مدارس و دبیرستان ­های دیگری مانند البرز، خوارزمی، مروی و ...  هم در آن زمان وجود داشتند که واقعا خوب بودند اما دارالفنون دارای جایگاه ویژه ­ای بود و با آن­ها کاملا متفاوت بود. اساتید دارالفنون هم از منظر علمی و هم از بعد اجتماعی واقعا نمونه و بی­نظیر بودند. وی در پایان یاد اساتیدی چون آقایان حکیمیان استاد طبیعی، کوشا، عابدینی و تقوی را گرامی داشت.

گلمراد ستاری : در دارالفنون به هیچ وجه زمان دانش­ آموزان اتلاف نمی­شد

گلمراد ستاری متولد سال ۱۳۳۷ و فارغ التحصیل مدرسه دارالفنون در سالهای ۵۳-۵۴ در رشته طبیعی است. ایشان در پاسخ به سوال خبرنگار وب سایت دارالفنون در خصوص تفاوت نظام آموزشی حال حاضر با گذشته گفت :

نظام آموزشی در آن دوره واقعا متفاوت و ممتاز بود. بعنوان مثال در آن دوره در مدرسه دارالفنون به هیچ وجه زمان دانش ­آموزان اتلاف نمی­ گردید زیرا باشگاهی در مدرسه بود به نام باشگاه ورزشی ورزنده که شامل ورزش هایی مانند ژیمناستیک و کشتی بود و دانش­ آموزان عصرها در آن ورزش می­ کردند. از طرفی دیگر کلاس ها طوری طراحی شده بودند که در دیوارهای داخل راهرو دریچه­ هایی وجود داشت و معاونین نحوه برخورد و تدریس اساتید را از این دیوارها بررسی و بر آن نظارت می­ کردند. وی با افزود : دارالفنون دارای کتابخانه بسیار مجهزی بود و علاوه بر این مجهز به دستگاه چاپ و تلگراف بود . ستاری در ادامه اظهار داشت دروس و رشته علوم نظامی مانند پیاده نظام، سواره نظام و توپخانه نیز در دارالفنون تدریس می­ شد.

 

 

 

 

نظر شما